İslam Eğitimde Öğretmen Öğrenci Münasebetleri- Prof. Dr. Faruk BAYRAKTAR
Kitaptan
İlgimi Çeken Başlıklar
Yetime
gelince, sakın onu üzme. Yoksulu asla azarlama. Rabbinin ihsanına gelince, onu
daima minnet ve şükranla an” Duha 9-11
Okula
devam ederek bitiren öğrenci daha başarılı, daha görgülü daha bilgilidir. Aksi
halde kitaplar öğrencilere dağıtılır sene sonunda sınava tabi tutulur, iş
biterdi.
Öğretmen
ve okulun yerini hiçbir şey dolduramaz.
Öğrenme
ve öğretmene her zaman ihtiyaç vardır.
Korku
ve umut bir birine zıt duygudur.
Kötülüğün
önü alınmadığı takdirde o yavaş yavaş umumileşir ve yayılır.
Söz
tesir etmeyen kimselere nasihatle uğraşmanın ne faydası var.
Pedagog
kelimesi Yunanca terimdir ve çocuk oyalayan, çocuk idare eden demektir. Zenginler köle erkeklere tarla işlerini
kadınlara da çocukları ile oyalansın diye başlarına veririrmiş.
Hatada
ısrar bilgisizlik alametidir.
Hadis;
kendileri üç öğrenci teslim edilen
öğretmen zengin çocuklarla fakirleri, fakirlerle zenginleri birlikte eğitip
eşit şekilde öğretmez ise kıyamet gününde görevi kötüye kullanan hainlerle birlikte hasredilir.
Kişi bilmediğine düşman olur.
Biz
her peygamberi kendilerine her şeyi açık bir şekilde anlatabilsin diye kendi
kavminin dilinde gönderdik.(İbrahim-4)
Öğrencileri
boş bırakmayıp daima meşgul olmalarını sağlamak onların yapabileceği olumsuz
davranışlara engel olmaktır.
Temel
eğitim ve orta öğretim öğrencileri öğretmen değerlendirmelerini daha çok kendi
menfaat ve iyilikleri yönünden yaparlar çoğu zaman kendilerini şahsi duyguların
tesirinden kurtulamazlar
Öğretmen mahareti nedir?
Zekası
normal, çalışma yollarını bilen, maddi manevi pek problemi bulunmayan öğrenciye
bir şeyler öğretmen maharet değildir. Bununla övünmekte yersizdir. Önemli olan,
zor öğrenen, çalışma yollarını bilmeyen zekâca geri problemi olan öğrenciye bir
şeyler vermek onu olduğu yerden alıp az da olsa ileri götürmektir. İşte asıl
maharet budur.
Öğrencisine
sevgi, şefkat ve merhamet gayesiyle “oğlum kızım” demesinde bir sakınca yoktur.
Veli ve Öğretmen
Velilerin
büyük bir bölümü, çocuklarını okula teslim ettikleri günden itibaren eğitimle
ilgili vazife ve mesuliyetlerinden büyük ölçüde kurtulduklarını zannederler.
Artık çocukları yetiştirme vazifesi okula ve öğretmen aittir. Başarı ve bilhassa başarısızlıktan sorumludur.
Velilerin birçoğu çocuklarının öğretmenlerini ya hiç tanımazlar ya da sadece
çocuklarının anlattıkları kadarıyla tanırlar.
Veli toplantılarında en çok velilerin konuşması esastır.
Disipline itaat esastır.
Uyarılar pozitif yönde olmalıdır. Bunu yapma yerine şunu yap
tarzında olmalıdır. Gerekirse kısa açıklama yapılmalıdır. Ör: Yerlere çöp atmayın yerine, çöpleri çöp kutusuna atın.
İnsanoğlu psikolojik olarak yasaklara karşı meyillidir. Hz.
Adem ve Hz. Havva kıssası buna misal teşkil eder.
Peygamberimiz kendisine yapılan suçları af ederken topluma
ait ve dini suçları asla affetmemiştir.
İslam da işlenen suçun affedilmesi için özür dilenmesi
gerekir aksi halde özür bağışlanmaz. Örnek olarak Hz. Adem ve Hz. Havva özür
dilemiş affedilmiş şeytan ise affedilmiştir.
Bugün bırak yarın yap
bırak yarın yap prensibi öğrenciyi tembelliğe teşvik eder.
Peygamberimiz(sav); Şiirde hikmet vardır.
Yorumlar
Yorum Gönder