VERÇENİK ZİRVE TIRMANIŞI

Zirve  için sadece kondisyon değil aynı zaman, yüksek irtifaya da alışık olmak gerekir. Bolivya’nın Herlanda PLapez stadı 3600 rakımda. Bolivya,  Messili Arjantin, 6-1 yenmiştir. Arjantin ve Brezilya takımları oksijen tüpü ile gitmiştir. Zirveler her zaman çok tehlikelidir. Türkiye Dağcılık Federasyonu Başkanı Dr.Tayfun TEZCAN 1995 yılında Kaçkar inişte vefat etmiştir.2024 Yazında Ağrı Dağı'nda  2 Türk dağcı ve bir İran'lı dağcı ile Demirkazık'ta 1 Türk dağcı vefat etmiştir.

VERÇENİK

Bence dünya üzerinde gördüğüm en güzel yer, en keyifli tırmanış rotası. Verçenik vadisine, göllere, doğaya ve zirveye bayıldım. Her taraf karpostal gibi; muhteşem buz gibi göllerin suyuna insan atlamamak için  insan zor tutuyor. Doğası,bitki çeşitliği çiçeklerin güzellikleri, yabani yaban mersinleri ve minik misafirimiz gelincik.

1.Gün Buluşma, Verçenik Yaylası Kamp

Sabah valilik önünde toplanıp, önce dağ için alış veriş yapıyoruz. Hemsin,Pazar ilçelerini geçerek, fırtına deresinin dibinden kaynağına doğru yola devam ediyoruz. Çamlıhemşin de kalan ihtiyaçlar alıp, Pukot şelalasinin yakınından, takip Zil Kale yanından Verçenik yaylasına devam ediyoruz. Bozuk yollar, doğa ve dere eşliğinde 3 saatin sonunda arazi araçlarının geldiği son noktaya geliyoruz. 15 dk yürüyüş ile 2200 metredeki birinci kamp alanına kamp atıyoruz. Öncelikle tanışma çadır kurulumunda sonra akşam yemeği yiyoruz. Akşam oldğunda kamp ateşi yakılıyor. Değerli Hocam Emin Ali Kalcıoğlu ney üflüyor. Ateş başında şiirler ve hatıralar ile muhteşem bir başlangıç oluyor.

2.Gün 3000 Kamp Alanı

Hava çok güzel, kahvaltı arkasında çadırları topluyoruz.  Ekip çok dakik ve tam saatinde yürüyüşe geçiyoruz. 2200 rakımdan, 3000 rakıma yürüyüş başlıyor.     Yaklaşık 2-2,5 saatlik tırmanış. Öncelikle bulunduğumuz bölgede inek ve keçi süreklerinin yanından geçerek dere boyu tırmanıştayız. Yürüyüşte inanın muhteşem bir manzara.  Yürüdükçe yeşillik azalıyor kayalık başlıyor ve daha dik tırmanış yapıyoruz.  Sonra bir göl gözüküyor eşsiz manzaralı onu da geçip hemen yanında daha da muhteşem olan gölün kenarında kamp atıyoruz. İnanın insan baktıkça içi açılıyor. Olmak istediğim yer burası diyorsunuz.  Gündüzü ayrı gecesi ayrı güzel. Hava açık ise gece yıldızlara dokuna bilirsiniz. Birde yıldızların gölde yansımasına bakın, nasıl bir derinlik yakınlık anlamam ben ilk kez şahit oldum büyülendim.  Sabah 5 e hareket.

3.Gün  Zirve

Sabah hava soğuk sanki birazda çise var.  4.30 kahvaltı yaptım ve 04.50 28 kişi hazır ve 5 de zirve için başlıyoruz. Hava soğuk ben üşüyorum, içim titriyor yürümek bile işe yaramıyor.  İnanın zirve için size ve çevreye ait birçok durumun uygun olması gerekli birinde sorun varsa zirve iptal olabiliyor. Tırmanışın 30 dk geri kalmalar başladı ama herkes devam ediyor. Batonları bırakacağımız yere kadar herkes gelebilir am daha sonra teknik olduğu için dönmekte sıkıntılı.  Gece kısa bir yeşillik alandan geçilip. Sonra kayalık tırmanışa geçiyoruz. Kayalıklarda çok korucu ve kayaların hepsi buz gibi eldivenimi arıyorum.  Büyük kayalıklar yukarı çıktıkça küçülüyor, dağdan düşen kayalıklar gibi en altta iriler sonra daha küçük en son kum gibi sonra toprak sonra dev kayalıklar. Yaklaşık 3300 de batonları bırakacağımız noktadayız. 6 arkadaşımız geri döndü 22 kişi tırmanışa emniyet kemerleri giyip devam ediyoruz.

Tırmanışa devam ama çok dik ve çok taş düşüyor. Sonra tehlikeli duvara yapışık yan geçiş. Sonra V boğazdan ip ve perlon ile atlayarak yan geçi devam ediyoruz.

Artık bacadayız burada her hareketimize dikkat etmeliyiz ama grupta acemiler var ve sürekli kaya geliyor. Ayrıca hala dava buz gibi, tutunduğumda ellerim hala donuyor.  Bacada 3 nokta gerçekten çok zor. Yavaş ve emniyetli çıkmamız lazım en ufak hata ölüm. Baca sonra dik tehlikeli ama dikkatli çıkınla biliyor. ve sonunda 08.45  zirve muhteşem Erzurum Artvin ve Rize’yi Kaçkar dağini rahatlıkla görüyorsunuz. Hava açık güneşimizi hep Verçenik kapatıyordu şimdi zirvedeyiz Kuzeyden gelip her yeri izliyoruz.

İniş çıkış kadar zor, baca kısmına gelince emniyet alıp ipe pursik atıyoruz. Aslında Pursik güvenlik için amaç hızlıca güvenli bir şekilde iniş gerçekleştirmek. Yan geçiş iptal onun yerine, iniş ekipmanı ile iniş yapıyoruz.

İple inişten sonra daha kolay küçük ekipler halinde taş düşürmenden inişi gerçekleştirip 14.15 de kamp alında varıyoruz.

Zirve ve dönüşü çok yoğun geçiyor, gece 5 yola çıkıp  zirve yapıp dönünce her şey rüya gibi. Aşağı indiğinizde zirvenin keyfi verdiği rahatlık bambaşka. İnsan Kendisine hemen yeni hedef koyuyor.

4.Gün Hemşin Tepesi ve Leş Dağı

Öncelikle Hemşin geçidi meşhur bir yer ve sanırım Rize ile Bayburt u ayırıyor, ayrıca yaylada insanların kendileri için çizdikleri sınır.

Leş Dağı ise, ayıların yiyeceklerini, kiler olarak kullandıkları alan olarak düşünülmektedir.

Sabah geç kalkış ve 9 da hareket.  Sabah yağdı yapacak güneş bir türlü kendini göstermiyor. Biz nihai hedef leş dağı olsa da öncelikle hedef yağmura yakalanmamak.  Hedefi bölüyoruz ve ilk hedef Hemşin Geçidi, Hemşin Tepesi hava durumuna göre Leş Dağı Zirvesi.

Ben bu yanılgıya sürekli düşüyorum. Beklide iyi bir şey ama hep yakın geliyor yola çıkınca ne kadar uzakmış oluyor. Hemşin geçidi rotası muhteşem göllerin kenarlarından yürüyerek geçinde varıyoruz. Muhteşem bir manzara var. Sadece bu manzara için bile gidilir. Geçidin bir tarafı Verçenik Yaylası diğer tarafı Erzurum-İspir. Hava hala nazlı ve Leş dağı iptal.  3 gün sonra Kaçkar zirvesi var kendimi çok yormakta istemiyorum. Dönüş yolu uzak tarak yapıyoruz. Muhteşem manzara ben hayatımda bu kadar güzel doğa manzarası görmedim tam bir kartpostallık.

Bu tırmanışı başından sonuna kadar, arkadaşım Cansu Youtube Kanalında kısa öz ve eğlenceli bir şekilde aktarmış.  İzlerken çok keyif aldım.