KAÇKAR ZİRVE

Diğer zirvelerde belirtiğim gibi, zirveler hep zor ve bende zorlanıyorum.

Rize merkezden Çamlıhemşin’e geliyoruz. Çamlıhemşin de fırından Rize Ketesi mutlaka alın, içine mısır unu helvası var, ben bayıldım. Kartuşlarınızı ve diğer malzemelerinizi buradan alabilirsiniz ayrıca şok markette bulunmaktadır. Sonra önce Ayder Yaylasına çıkıyoruz. Ayder yaylası o kadar kalabalık ki ne insana ne yaşama nede araç yer var tesislerden doğayı bile göremiyorsunuz.

Yukarı çıktıkça insanlar ve doğa daha sadeleşiyor. Galer sisinde bekleyip sıcak bir çay iyi çok iyi geldi. Önce Aşağı Kavrun’a sonunda da Yukarı Kavrun’a ulaşıyoruz. Yukarı Kavrun da öğlenden sonra genelde sis olduğu için hiçbir şey göremedim ama kocaman gerçek bir yayla, deredeki suyun serinliği insanın yüzünüze vuruyor. Şahin pansiyon otogar gibi bütün serviler orada. Yalçın bey ve ailesi çok nazikler ve yardım severler. İçeride yanan sıcak soba başında istediğiniz kadar oturun istediğiniz masaya geçin insanlar iletişime açık ve kibarlar. Şahin pansiyon dağcıların aynı zaman konaklama yeri. Şahin pansiyonda laz böreği,sütlaç ve kuymağı efsane tavsiye edilir. Şahin restoranın arkasında veya pansiyonun önünde kamp kuruluyor. Ama Yalçın beyden izin almayı unutmayın. Pansiyon önüne çadır atacaksınız pansiyonda kalanları rahatsız etmemeye dikkat edin.

15 Ağustos Sonra Yukarı Kavrun da Vertavur şenlikler başlıyor. Belirli mekanda her akşam toplanım tulum ve horon eşliğinde şenliği düzenliyorlar. Kesinlikle katılın çok geleneksel ve eğlenceli. Bu şenliklerin eş bulma için düzenlenmenin yanında yayladan dönüşü kutlanıyor.   Sabah 9.da Öküz yatağına(Mezovit) hareket için yatış.

2.Gün Büyük Göç

Sabah erkenden kalkıp yavaş yavaş çadır toplama ve kahvaltı. Kahvaltıyı şahinde de planlaya bilirsiniz. Çantalarımızı sırtlanıp, 9 yola çıkmak için şahin restoran önünde toplanıyoruz. Gündelikli turistler gelmiş bizi gördüklerinde hemen fotoğraf çektirmek istediler. Onlarda bizde eğlendik. 9 da büyük yürüyüş başlıyor. Öncelikle yaylanın içinden, köylülerin arasından geçiyoruz herkes çok sevgi ve saygı duyuyorlar. Kahvaltı yapanlar davet ediyor iyi dileklerini diliyor. O insanların güler yüzü selamları yola çıkarken bizi çok mutlu ediyor. Yolumuz çok uzun, çok çok uzun. Önce dere boyunca gidiyoruz yol boyunca önce ahududular daha sonra yaban mersinleri arasından ilerliyoruz. Bizimle gelmek isteyen tam ekipmanlı 2 kişi  yarım saatten olmadan vazgeçince, ekibimizin ritmini tekrar takdir ettim. Artık tırmanışa geçiyoruz. Yarım saat oldu mola vermedik daha 2 saatlik yolumuz var ve yükümüz ağırlaştı. Hava gerçekten çok güzel hepimiz yarın zirve sabahı hava böyle olması için dua ediyoruz. Ama dağ bu anı anına tutmuyor. Bir dağcı için inanın hiçbir doğa koşulun önemi yok, durduğu an kendini güvenli bir alana atarsın. Bana sorarsanız en tehlikelisi, rüzgar, rüzgar yağmur ile de kar ile de çok tehlikeli oluyor. Birde dağda rüzgar, her zaman üşütüyor. Mesela karda ve doluda hava daha sıcak oluyor. Kayalar kaymasa çok eğlenceli. Kıyafet incelmesi için duruyoruz. 5dk mola ve yola devam Kapı denen yere ulaşacağız durmak yok yaklaşık 1 saat de kapıdayız. Kapı dedikleri; köylüler tonluk öküzler kaçmasın diye bütün dağ eteğin taşlar çevirmişler bir yere kapı yapmışlar. Kapıya gelince en son gelen kapıyı mutlaka kapatmalı. Yaklaşık 10 dk mola ve yaylaya doğru çok güzel fotoğrafalar çekiliyor. Daha önceden gelenler asıl yorucu kısımın bundan sonra olduğunu söylüyor. Belli noktadan sonra yol değil diklik/eğim yoruyor tırmanmak gerçekten çok zor hatta yük ile. Dere boyu tırmana tırmana mola vermeden gidiyoruz, ama çok zor, öküzler gözüküyor. Öküzler bizden tuz bekliyorlarmış insan demek tuz demek ama kesinlikle hiçbir şey vermeyin yüzsüzler peşinizi bırakmıyorlar. Öküzlerin yanından dere boyu devam ediyoruz. Kaçkar daha da büyüyor ve heyecanlandırıyor. Artık ritme alıştım çok rahat yol alıyorum. Bir anda dağın eteğinde lider burası diyor. İki derenin ortasında tam öküz yatağı, dağa doğru sağ tarafta soğuk kar suyu deresi, sol tarafta soğuk kaynak suyu deresi her yerde su gözeleri var beğendiğinizden, temizinden için.

Ben bu yaz hayatımın en güzel suları içtim Finlandiya, Verçenik ve Kaçkar suları gerçekten insanı içini ferahlatıyorlar. Çadırları kurup, hemen ve sabah 5 de zirve için hazırlık başlıyor. Hava hiç umut vermiyor.

3. Gün Zirve

Kuzey Rotası, buzullar, soğuk kayalar, güneş doğsa da zirveye çıkmadan kendini göstermez.

Sabah 4 de kalkıyoruz soğuk ama  en azında yağmur sesi yok, kahvaltı  zoraki yapıyoruz birazda kendimize gelmeye çalışıyoruz. Hiç ses yok, baret ve kafa lambaları ile sıradayız bu sefer kendimize ekibe güven daha fazla ekip 12 kişi ve 2 kişi hariç herkesin zirve deneyimi var. Çıkıp  geleceğiz gibi bam bam bam ama aslında hava ile yarışıyoruz hava bozuk ve her an  yağacak gibi.  Önce kayalıklar, arkadaşın biri bıraktı kendi performansını yeterli görmeyenler bu ekipte en başta hızlı karar verip bırakıyorlar, bu çok iyi ve profesyonelce. Zirve çıkışını etkileyen birçok performans vardır. Ne kadar iyi dağcı olsanız bile o gün zirve yapamayabilirsiniz. Bu kişisel başarı veya başarısızlıktan ziyade o gün ait bir çok değişkene bağlıdır bir durumdur.

Tehlikeli olsa da buzuldan devam ediyoruz. Yaklaşık 40m buzuldan sonra dik çarşak, sürekli yukarıdan taş geliyor. Bir iri taş kontrollü bacağıma geldi.  2 Sene önce taş düşmesinden kaynaklı kaza olmuştu ve yaralılar için helikopter geldi ama yanaşamamıştı.  Artık kapıdayız, kapıdan sonra daha kolay olduğu söyleniyor ama ben çok yoruldum. Batonları bırakıyoruz ve zirve hala gözükmüyor. Artık daha dik kayalıklara tırmanıyoruz. Tutacak yerler iyi ama hatanın telafisi yok arkası uçurum. Doktor arkadaş tehlikeli bularak geri döndü. Güney cephesi ama güneşi yine göremiyoruz güneş bu sefer bulutların arkasında ve çok soğuk ara ara yağmur atıyor. Bulutların arkasında rüzgar çok sert ve üşüyoruz. Ama üşümek dağcılıktan mı nedir bilmem ama biraz zevkli oluyor. Çok dik çıkıyoruz, çıkıyoruz zirve hala yok artık bir şey görmek istemiyorum sadece zirve ama o da yok. Çıkış zor ama artık yürüyüşe alıştım ama rüzgâr ve ara ara atan yağmur çok keyfimizi kaçırıyor. Kafa kaldırıp zirveyi arıyorum zirve yok umut bitiyor yol bitmiyor.  Hava güven vermediği için bir an önce zirve varmak istiyoruz. Yoksa zirve iptal olacak. Aslında bundan keyif almaya başladım kayalıklar anlamsız gibi zaten zirve mirvede yok derken birden bizim ekipten olmayan birileri bize bakıyor. Çok mutlu oluyor ve inanıyorum zirveye geldik hem de ıslanmadan. Zirvede Rus asıllı bir alman karşılaşıyorum. Vay siz kuzeyden çıktınız deyip hayran hayran bakıyor. Beni nereden geldiğim değil orada olmak mutlu ediyor. Biraz fotodan ve zirve den sonra inmemiz gerekiyor biz kutlama yaparken hava yağmur için hazırlık yapıyor.

İniş başlar başlamaz hava birden ısınıyor mutlu oluyorum. Ama oda ne dolu başlıyor.  Sonra peşinden kısa bir yağmur. Önemi yok artık. Zirveden sonra her türlü hava şartı olabilir. Sonra İniş geçiyoruz ama hala şiddetli yağmur başlamadığı için yağmura yakalanmamak için acele ediyoruz. Keşke kanatlarım olsa. Kapıya kadar mola yok kapıda mola veriyoruz. Çok yorulduk ama yola devam.  İnerken diyorum iyi ki gece çıkıyoruz yoksa bu yol gidilecek gibi değil. Hatta rüya gibi gece çıktık zirve yaptık fotoğraf olmasa ben bile inanmayacağım her şey hızlıca oldu.

Öküz yatağına varıyoruz. 12 kişilik ekip, rekor kırmışız 6.30 saate zirve yapıp gelmişiz. Yarım saatimiz var çadır toplama ve Yukarı Kavrun’a varmak zorundayız yağmur geliyor. Gelirken 3 saate geldiğimiz yolu kapıya kadar molasız gidiyoruz. İnan koşuyoruz sanki ama herkes yorgun ama mutlu çünkü zirve yapmışız. Kapı molasından sonra yürüyüşe devam, bir an önce Yukarı Kavrun da olmamız gerekli herkes aklında Şahin Pansiyon’da ki kuymak/mıhlama, sütlaç, Laz böreği var. İçeri girer girmez arkamızdan bir yağmur başlıyor göz gözü görmüyor. Yorgunluktan pencereden dışarı bakmaya gücümüz yok. Peşimizden minibüste geliyor oda Rize havanın çok kötü olduğunu söylüyor. Ama biz mutluyuz zirve yapmışız çadırımız kuru ve 1 gün önce dönüyoruz ve yağmurdan son anda kurtulduk.