Narsistle Ateşkes

Ne çok sevdik bu kelimeyi, kadın egemenliğinde ki medya narsist=erkek kavramı o kadar sahiplendi ki, toplumun %2 gözüken durum için bize üzen herkese narsist der olduk. Dr. Gülcan Özer  bunu çok iyi açıklamış “ Çağların birbirine uygun kadın ve erkek figürleri olur, bugünlerde narsit figuri  genelde erkeklerin altı çiziliyor. Oysaki bir sürü narsist kadında vardır. Toplum mühendisleri tarafından daha erkeğe uygun bulunmuş ve öyle sunuluyor ve birçok taklidi türedi.” 
     Birine neden hemen bir narsit dersin ki, senden ne eksik ki karşıdaki hemen narsit oluyor? Öncelikle neden narsite hayatınızda; sorumluluklarınız siz mi kaçıyorsunuz. Yoksa kurban rolünü çok mu seviyorsunuz. Birde sen psikolog değilsin bir narsisti nasıl tanımlıyorsun diye hep merak etmişimdir.    
 
Bununla ilgili en iyi açıklamayı bence
Serhat Yabancı yaptı; “Herkes birbirine narsist diyor. Sürekli birini suçluyor, sürekli birini narsist olarak ifade ediyor. Bu durum kurban duygusundan, kurban rolünden beslendiğimizi gösteriyor. Başkasını suçlamak veya narsite demek; ben suçsuzum,ben masumum, öteki hep suçlu öteki hep hatalı duygusunu besler. Bazen narsistlerde,söz geçiremedikleri, itaat ettiremedikleri veya istediklerini yaptıramadığı kişilere narsit der. ”  Birde gizle narsit kavramı var. Baktık suçladığımız kişi; narsist kavramı oturmuyor, Bu kesin narsist o'kadar ki narsitliğini gizliyor diyoruz. Peki mağdur! ne diyor.  “Ben çok iyiyim, ben çok safım, ben çok temiz kalpliyim onun için kaybediyorum.” Alın size gizli narsist.
    Değişim gerçekten zordur. Değişmek istemeyen ve kendi doğrusunda olan insanı nasıl ne düzeltebilir. Uzm.Psk. Fatih Reşit Civelekoğlu bunun için travma veya terapi der.  İnsan kendi duygu ve ya davranışını fark etmekte/değiştirmikte o kadar çaresizken. Neden başkasından değişim bekliyoruz. Yetişkin herkes kendi duygusundan/davranışından sorumlu değil mi?  Birde herkesin mizacı farklı ise farkı fark edip ona göre kabullenmek veya uzaklaşmak gerekmez mi?
    Birde aşk var. Şimdi Ferhat'a dağları deldiren, Mecnuna çöllerde dolaştıran nedir. Aşk mıdır, karşısındakine acı çektiren narsist mi?
    Birde insanin kendini, benliğini koruması için ego gerekli değil midir? Herkes, değiştebildikleri, iradesinin olduğu ve kontrol edediklerin sorumludur. 
Birde kader denen kavram var . 🙂 Kalpler yalnız Allah'ındır.(Rad-28) 
Bu kitabı narsit videosunda izlediğim Psk.Tülay KÖK tavsiyesi üzerine okudum kitap genel olarak 3 bölümden oluşuyor. Önce narsist tanımı, sonra narsist korunma yolları ve son olarak narsite yaşamayı anlatıyor. Aslında okuduğum kitaplarda narsit bu kadar şefkatle yaklaşan nadir kitaplardan biri. Kitap da bir çok yer güzel ben beğendiğim yerleri yerleri paylaşıyorum. 

 Drama queen Serhat Yabancı ’nın vurguladığı mağdur.
 Narsistli biri hayatınızda ise a 4 seçeneğini vardır.
  1.  İlişkiyi bitirmek
  2.  Mevcuttu sürdürmek 
  3. İşlevsiz başka bir örüntüye girmek 
  4. Sağlıklı bir yöne doğru ilerlemek

Mevcut ilişkinizin durma göre değişsede sağlıklı seçenek her zaman iyidir.  4 Nolu sağlıklı seçeneği seçerseniz sizin için yorucu bir süreç başlıyor. İki tarafta da değişim sürecini gönüllü olsa bile oldukça yoğun bir çaba gerekir. 
Motivasyon: Beyin değiştirilmeli açıktır.
 Farkındalığa sahip bir beyni geliştirmek için  düzenli bir çalışma gerektirir.  Tekrar/çalışma/pratik mükemmelleştirir.
 Narsistin utaç ve eksikliğini, empati kurarak çizgiyi/sınırı aştığında anlayışlı bir şekilde onu yüzleştirmek için gücünüz olmalı. 
Hiçbir şeyi kanıtlamaz ve saklamanız gerekmiyor. Sizinde haklarınız var.
Acı ve zorda olsa düzenli pratik ile şimdiye odaklanmak gerekiyor.
Başlamak için sabırsız olmalısınız.
Günde en az meditasyon yapmalısınız.
 Ör:Düş kırıklığına uğramış olmanı,hatta sinirlenmiş olmanı hatta sinirlenmeni anlıyorum ve bundan hoşlanmasam da bunu kabullenebilirim. Ancak bu konuda acımasız olmam gerekmiyor. Beni incitmek istediğini düşünüyorum, öfken zaman zaman eleştiriyi aşan boyuta ulaşıyor sadece üzücü olmakta kalmıyor bana hiç yardımcı olmuyor da.
 Narsisti kendi cümleleri ile empati/ merhameti duymalı.

 Ör: Arkadaşlarının sana yaptığı saygısızlık hoş değildi ve seni anlıyorum.  Senin için endişe verici.
Ör: Ben arayamamanın seni gerdiğini düşünüyorum.  Gecikmeni ve arayamamanı da anlıyorum.  Trafikte de bu duyguyla gitmen beni korkutuyor seni de sinirli olma halini önemsiyorum.  Bu davranışından  dolayı sana sevecen olmakta zorlanıyorum sana sevecen olmak istiyorum.  Bundan sonra da bir özre ihtiyacım var.  Sevilmek ve takdir edilmek isteyen küçük bir utangaç çocuğu da anlayış ve cömertlik sunarsanız. Sonuçta evliliği kurtarmaya seçmezsinizdir.
 Narsistlerin çoğu yanındakileri görmeyerek kendini korumayı amaçlar.  

Savunmaya geçme! Savunmaya geçmemeyi  kendiniz için de karar vermelisiniz. Çünkü savulacak/tartışacak birşey yok. Öfkeli küçük çocuğunuz korkmuş. 

Kimseyi değiştirmek için bir otoriteye veya beceriye sahip değiliz.Değişime olanak veren tek şey;  Kendisini  ifade etmesi,  olumlu etki yaratan onun duygularını ortaya çıkartan;  dinlemek becerisi  çok önemli.

Serinkanlı olmak kişisel gücümüze ulaşmanızı sağlar.

Etkili iletişim sanatı “zorlanınca” etkili olmaz. Öfkelisiniz ve yalnız kalmak istiyorsunuz  nazikçe, açıklama yapmadan, öfkeniz yerine yalnız kalmayı vurgulayın. 

  Siz nasıl iletişim kurarsınız karşınızdaki de öyle iletişim kurar. Sakin saygılı olursanız karşınızdaki örnek olursunuz. 

Gözünüzün içine bakın. Özür dileme sorumluluk göstergesidir.  

Karşılıklı saygı, Önce onun kararını onayla,duygusunu onayla alternatifler için onun fikrini al. 

Cümlesini tekrarla, duygusunu ortaya çıkar. Niyetinin üzmek veya kırmak olmadığını söyle. Kendi duygunu söyle. kendi taleplerini de söyle.

 Ör: Beni incitmek istemediğini biliyorum. Benimle böyle konuştuğunda ben inciniyorum. İnsan incinizce sevgisini ifade etmekte zorlanıyor. 

Narsistler andan beslenir kendiniz geçmişe gitmeyin. 

Narsistler kötü insanlar değiller kendilerini ifade edemiyorlar. 

Ondan beklediğiniz şekilde ona öyle davranın, sorumluluk almasını sağlamak için ona şefkatle yaşadıklarını anlatması için on model olun.

Narsistle iletişim ne kadar kısıtlı olduğunun farkında olun.

Söze dökülmemiş sözleri duyguları aynalayarak bunların ardında yatan gizli anlamları ve maskelenmiş incinmeleri ortaya çıkarmaya çalışırsanız narsit saldırı algılayacak ve size karşı  çok şiddetli olacaktır.  

Yorumlar