2020 MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİM ÇERÇEVE PROGRAMI DEĞERLENDİRMESİ
Bilişim Teknolojileri alanı en dinamik alanlardan biridir. 2006 yürürlüğe giren modüller eğitim sistemi ile bilişim teknolojileri alanında birkaç defa içerik değişikliğine gidildi. Zamanla sektör dinamik yapısına uyum sağlayamayan modüllerde ise öğretmen arkadaşlar sektörün taleplerine uygun ders içeriklerini öğrencilerine vermeye çalıştı. Son yıllara geldiğimizde bilişim alanında daha hızlı değişimler olmuş ve ders programlarının güncellenmeye ihtiyacı vardı. Bu değişikliğin yapılması zorunluluktu. Bilişim alanın dinamikliği neden ile bu bir süreç ve yakın zamanda da ders içeriklerinde yeniden değişikliğe gidilme ihtiyacı doğacaktır. Bilişim alanın doğası gereği dinamik yapı nedeni ile öğretmenlerin ve kaynakların yeni bilgilere göre güncellemeye ihtiyaç vardır. Öğretmen arkadaşlarımın kendilerini güncellemeleri için, ailesinden ve temel ihtiyaçlarından feragat etmek zorunda kalmaktadır. Yeni programlara göre öğretmen eğitimleri daha fazla kontenjan ile değişen programlara göre, uygun zamanlarda planlanması yapılmalıdır. Bu da eğitimde verimi, kaliteyi ve öğrenci üzerindeki etkiyi artıracaktır.
ÖLÇME DEĞERLENDİRME
Öğretmen, öğrencinin bireysel ihtiyaçlarına ve öğrenme
seviyesine göre ölçme ve değerlendirme yapıyor ve yapacaktır. Ölçme
değerlendirme kriterlerinde; danışılan
ve fikirleri alınan kurum ve kişilerin hazırladıkları ölçme değerlendirme
yöntem ve teknikleri programın içine eklenebilir. Standart ve yeterliliğe
dayalı bir değerlendirme ile dünya ve ülke standartları ile öğretmen
öğrencilerini değerlendirmiş ve öğrenciler meslek taşları arasında kendi
seviyelerini görebilirdi.
PROGRAMIN SÜRESİ:
Eğitim programı 4 yıla dağıtılmış ve 9 ve 10 sınıfta seçmeli
derse yer verilmemiştir.
Öğrencinin ilk olarak
alana başlaması ve alan ile aidiyeti geliştirmede çok etkin ve verimli
olacaktır.
İnsan bir içinde bulunduğu ortam sayesinde, çevresini daha iyi tanıyabiliyor ve
ihtiyaçlarını daha iyi algılayabiliyor. 9
sınıfta alansız gelen öğrenciler 1 yıl boyunca okul içinde arkadaşları ile öğretmenleri ile yapılan sergi ve çalışmalar
ile alanları daha iyi tanıyor ve daha sağlıklı seçimler yapa biliyordu. Aynı zaman
da Anadolu lisesinde hayallerine kavuşamayacağına inan bir öğrenci meslek
lisesine nakil olabiliyordu. 9 sınıfta alanın olması; öğrencilerimizin
geleceğini ilgilendirecek bir konuda sağlıklı bir seçim yapmasında sorunlara
neden olabilir.
Öğrenciler 9 sınıfta akademik derslerle, 10 11 sınıfta daha
yoğun meslek dersleri olur 12 sınıfta öğrenci tercihine göre önceki yılların
yaz tatillerinde stajı veya son sınıfta 4 gün staja gidebilirdi. Yaz tatilinde
stajını yapan öğrenci 12 sınıfta alanı ilgili proje dersi olur geri kalan alan
akademik derslerine yoğunluk verilebilirdi.
MESLEK DERSLERİ
Başarılması Zorunlu (*) Meslek Dersleri Tablosuna
baktığımızda 9 sınıfta ortak olan Programlama dersine ders içeriğine baktığımızda;
Bilişim alanına ait temel değerlerin ve bilişim
etiğin verilmediği. Bilişim Teknolojileri
dersi yerine Programa Temelleri dersinin seçilmesi ve ders içeriklerini incelendiğinde
yazılımcı vurgusunun ağır bastığı ağ teknolojileri alanı ile ortaklık
bulundurmasında sıkıntıların olduğu gözlenmektedir. 9 sınıf zorunlu alan
dersleri tercihi gözden geçirilmeli veya ders içerikleri alanı tamamı kapsayan
içerikler oluşturulmalı.
PAKET(OFİS) PROGRAMLAR(I)
İş başvurularında temel kriterlerinden biri olan ofis programları
becerisidir. Lise 9 sınıf öğrencilerinin tamamına verilmesi gereken ve iş dünyası
zorunlu istediği bu becerinin programdan çıkarttırılmasını mantıklı bir geçerli
bir sebep illaki vardır.
PROGRAMLA TEMELLERİ
Ders içeriği ve programı çok iyi hazırlanmış yeni öğretmen
ve programa yazım çeşitlerinin yermesi çok yerinde olmuş.
Ders kitabı incelendiği zaman kitap anlaşılır sade ve bol
örnekli tam bir çalışma kitabı olmuş.
Bu ders yazılım ağırlık içerik hazırlandığı için 9.sınıf
zorunlu dersi olması alan bütünlüğü ile uyuşmamaktadır.
BİLİŞİM
TEKNOLOJİLERİN TEMELLERİ
Bilişim teknolojilerin temelleri dersi hem ders içeriği
artırılmış hem de ders süresi düşürülmüştür.
Yeni kavramları ilk defa karşılaşan öğrenci için, bu
kavramlar daha geniş zaman diliminde öğrenmesi verimli olacaktır. Yoğun ders
içeriği ve daraltılan zaman ders ilk kez bilişim kavramları karşılaşan
öğrencilerde öğrenme verimin düşmesine neden olabilir.
Ders içeriği incelendiğinde 46 kazanımın 36 hafta planlanması
ve uygulanması beklenmektedir. Ders süresinin azaltılması, fiziksel uygulama
dersi için verimsizliğe neden olabilecektir. Sürenin yetersiz olması dersin ve
uygulamaların verimin düşmesine neden olabilir.
Uygulama dersinde birebir bütün öğrencilerle ilgilenilmesi düşünüldüğünde
ders saati süresinin de sıkıntılara neden olabilecektir. Uygulama derslerinde
temrin malzemelerin okuldan temin edinildiği için öğrenci uygulamaları başka
ortamda temrin malzemelerine ulaşamayacakları için uygulama eğitiminde
verimsizlik olabilir.
Bilişim teknolojilerin temelleri dersi ders süresi
yetersizdir.
Konu içerikleri incelendiğinde; temel bilişim kavramı,
bilişim etiği gibi konuların olması nedeni ile 9.sınıf alan zorunlu dersi bütün
alanı kapsadığı için bilişim teknolojilerin temelleri dersi olmalıdır.
BİLGİSAYARLI TASARIM
UYGULAMALARI DERSİ
Ders içeriği incelendiğinde ders süresi çok iyi hazırlanmış temel
çizim tekniklerine yer verilmiş aynı zamanda bilgisayarda çizim ve 3 boyutlu
çizim içeriğin eklenmesi çok iyi olmuştur. Çizimle ilgili 3 temel çalışmanın
verilmesi ve bilgisayarla bütünleştirilmesi çok iyi olmuştur.
NESNE TABANLI
PROGRAMLAMA DERSİ
Ders içeriği incelediğinde bu ders içeriğinde de büyük bir
değişikliğe gidilmemiştir. Alanın temel ve en önemli dersinde son öğrenme biri/
kazanım olarak diğer birçok derste yapılan değişiklik gibi örnek bir olay,
proje ve uygulama listeye eklenebilirdi. Bu dağınık verilen kazanımları hepsini
içeren bir çalışma verimli kazanıma neden olurdu.
ROBOTİK VE KODLAMA
DERSİ
Çok iyi düşünülmüş ve
alan derslerine eklenmiş. Kazanımlar incelendiğinde “robotta kullanılan yarı elektronik bileşenleri açıklar” kısmı robottan
da önce verilmesi öğrenme sırasını bozmaktadır. Başlarda temel kazanımlar arasına bir yarı
iletken elektronik elamanlar eklenmelidir
Ders son kazanım olarak proje olması ve hazırlanması çok verimli
bir kazanımdır.
WEB TABANLI UYGULAMA
GELİŞTİRME DERSİ
Kazanımlar güncel ve ders süresinde verimli bir değişik
yapılmıştır.
MOBİL UYGULAMALAR
DERSİ
Mobil Uygulamaya Giriş kazanımları açık ve net değildir.
Programlama Temelleri dersinde program program kurmak kazanımı yazılmışken
mobil uygulama da ise ortamı kurar
yazıyor.
Giriş kazanımında “Uygulama
geliştirme ortamını kullanarak proje oluşturur” yazıyor giriş kısmında yapılacak ve beklenen bir kazanım
olmamalıdır.
Kazanımların daha açık ve öğrenme sırasına göre
yapılmalıdır.
Kazanımlar başlıklarla uyumsuz ve mobil uygulama işlem
sırasına göre askıda kalmaktadır. Dinamik yapıyı korumak istenirse daha geniş
anlamlı ve temel ifadelere yer verilmelidir.
GRAFİK VE CANLANDIRMA
DERSİ
Görüntü işleme öğrenme kazanımların bazıları konu
bütünlüğünden ziyade özel işlemleri vurgu yapmış. Resim biçimlendirme ve resim
işleme programı ile kavramların eksik yazıldığını düşünüyorum.
Görsel Efekt Yazılımında Temel Düzenlemeler öğrenimin
eklenmesi güncellemesi adına çok verimli olmuştur. İlgili programların tutorial
içerikleri incelendiği daha anlaşılır. Kazanımlar hazırlanabilirdi.
Kazanımlarda bir bütünlükten ziyade çeşitli alanlara
değinilmiş ve işin eksik kalan büyük kısımları kitap yazım ekibine ve ders
öğretmene bırakılmış.
AĞ SİSTEMLERİ VE
ANAHTARLAMA DERSİ
Ders içeriği ve diğer ders dağılımları incelendiğinde ders
sürenin fazla olduğunu düşünüyorum. Birçok kavram birbirini takip eden konular
ve öğrenmenin katlanarak gittiği için daha kısa bir sürede kazamınlar
uygulamaya ile birlikte kazandırılabilir.
AĞ SİSTEMLERİ VE
YÖNLENDİRME DERSİ
Alan dersleri incelendiğinde (Ağ Sistemleri Ve Anahtarlama
Dersi+ Ağ Sistemleri Ve Yönlendirme Dersi
360+288=648 ders
saati yapıyor benzer ders içeriğini üretici firmalarda daha kısa sürede
katılımcılara vermektedirler. Ders saati yeniden planlana bilir.
SİBER GÜVENLİK
TEMELLERİ DERSİ
Dersin kazanımları genel yapıda verilmiş ve içerik üretmede
öğretmene özgürlük tanımaktadır. Dinamik olan siber güvenlik dersi için iyi bir
kazanım ve öğrenme listesi hazırlanmıştır.
SUNUCU İŞLETİM
SİSTEMLERİ DERSİ
Ders içeriği sunucu işletim sisteminde kullanılan ek
hizmetlerde eklenerek ders içeriği daha zenginleştirilebilir.
SERTİFİKA DERSLERİ
Alana sertifika dersleri gelmesi çok verimli olmuş
öğrencilerimize, kendi dalların dışında da bir beceri kazandırmak
mezuniyetlerinde çok verimli olacaktır.
Tüm dalların ve alanların seçebilmesi, her öğrenicinin
alabilmesi verimli olmuş.
Yazılım geliştirme dalına ait Web Programcılığı dersinin sertifika
programına alınması eski web tasarım dalına ait bir dersin sertifika ile
verilmiş olması çok verimli olmadığını düşünüyorum. Unutulmamalıdır ki
günümüzde bulut teknolojisini de düşündüğümüzde masaüstü yazılımcılığından
ziyade web yazılımcılığı önem arz etmektedir.
SEÇMELİ MESLEK
DERSLERİ TABLOSU
Yani yapılan çerçeve eğitim programında bulduğum en başarılı
çalışma.
Güncel bilişim
teknolojileri konuları alanımıza ders olarak eklenmesi çok verimli olacaktır.
Son olarak yapılan değişiklik ile çok ciddi güncellemeler
yapılmış bu alanın dinamik yapısından dolayı sürekli yapılması gereken bir
çalışma.
Modüller sistemde olan toplam ders saati ve teorik ders
saatleri kavramından hiç bahsedilmemiştir.
Modül kitaplarının basımında yaşanan sıkıntıların artık
yaşanmayacak olması örnek olarak yayınlanan kitap içeriklerin özenli ve güncel
hazırlanması çok verimli bir çalışma olmuştur.
Genel yapı incelendiğinde en fazla değişikliğin web tasarım
dalı ve bilişim teknolojilerin temelleri dersinde değişikliğe gidildiği fark
edilmiştir. Yapılan değişiklikler Bilişim Teknolojilerin Temelleri dersi ders
saati kısaltılmış ve içerik artırılmıştır.
Web tasarım alanın verilmesi gereken PHP dersinin seçmeli yapılması
verimli olmamıştır. Ağ İşletmenliği dalında büyük bir değişikliğe
gidilmemiştir. Yapılan çalışmalar da en verimli konu olarak seçmeli derslerinin
güncelliği ve çeşitliliği olmuştur.
Yorumlar
Yorum Gönder